Under hela terminen har vi lärt oss många saker men ämnet som eleverna upplevde vara mest intressant och som var deras favoritämne var stadens historia, Stockholms historia. Framförallt så kände eleverna en nyfikenhet kring hur staden såg ut då och hur den utvecklats. Barnen var fastbeslutna att lära sig något nytt och energin bland eleverna gick inte att missa. Riitta (elevcoach) iakttog detta och samordnade högläsning av några böcker som handlade om Stockholms historia och Gamla stan. Klassen samarbetade tillsammans med att skriva en faktabok om Gamla stan, projektet fick namnet ”I gamla stan med öppna ögon”. Varje elev fick i boken lyfta fram delar av Stockholms och Gamla stans historia med egna ord, och målet med boken har varit att belysa viktiga historiska platser och att komma fram till ”vår egna Gamla stan” med hjälp av kreativa husmoduler. En stadsmodul som läsare kan använda sig av för att fördjupa sig ytterligare i någon historisk händelse.
”Learning by doing”
Vi har arbetat med hållbar utveckling under terminen, barnen har haft jättekloka diskussioner kring miljö, återvinning och återanvändning. Vi har försökt implementera vår Naturvetenskapliga kunskap i arbetet med hållbar utveckling av samhället. Detta genom att ha miljövänliga tankar i fokus, tillexempel så har eleverna återanvänt mjölkpaket och trasiga leksaker för att bygga en stadsmodul. Barnen har varit mycket engagerade och stolta över sig själva och över resultatet.
Boken ”I Gamla stan med öppna ögon” deltar i tävlingen Hjulstas ALMA
Neha Bhardwaj Mehta