En av våra förberedelsklasser med nyanlända elever har läst Ankomsten av Shaun Tan.
Den här sista lektionen repeterar klassen vad de läst tillsammans i förra veckan. De pratar om att det är många olika människors öden som skildras i boken. När en människa möter huvudpersonen och börjar berätta sin historia ändras färgen på bakgrunden.
Det är berättelser om människor som haft det svårt i sina hemländer. En kvinna berättar om ett slitsamt arbete i en fabrik och hur hon rymde. En man talar om ett kraftigt förtryck och hur han lyckats fly.
En lång sekvens visar en mans öde i ett krig – bara genom att man får följa hans fötter.
Och klassen avslutar med bokens underbara slut, när mannens familj äntligen återförenas.
Medan klassen samtalar om boken är det många språk i luften. De talar förstås svenska, men också en hel del somaliska och ibland engelska och arabiska. Eftersom eleverna varit kort tid i Sverige så hjälper de varandra att uttrycka sig så att alla tolkningar av boken kommer fram. Modersmålsläraren i somaliska är också med i samtalet.
Här kommer några tankar från eleverna om boken:
– Boken är bra! Mannens resa var spännande, och det var härligt när mannen träffade sin familj igen på slutet.
– Bilderna berättar historien bra. Mannen åker till grannlandet för att han sökte ett bättre liv. Mannen hade sitt lilla djur med sig från då han kom till det nya landet och ända till slutet. Bilderna visar också olika språk, och många olika saker mannen råkar på, till exempel konstig mat och annat som är nytt för mannen.
– Jag tycker om att människorna hjälper varandra!
– En man lämnar sin familj för att få en bra framtid. Det är rätt.
– Den här boken är jättekonstig eftersom den inte har något skriftspråk. Det är bilder som berättar allting. Det är mycket som liknar Somalia – med krig och folk som flyr till andra länder. Som jag! Jag kanske kan göra en sådan bok sedan.
– Det var bra att mannen skickade brev och pengar till sin familj för annars skulle de inte veta att han levde och hade det bra.
– Man kan se att mannen saknade sin familj för han såg ledsen ut när han tittade på bilden.
– Det gick flera årstider kunde man se på bilderna.
– Boken är perfekt. Jag gillar djuret som följde med hela tiden. Jag tycker om när han gör i ordning brevet till familjen och skickar det.
– Mannen som varit soldat kommer ihåg hur det var när han var militär och hur hemskt det var med kriget.
– Det var roligt när han kom till hotellet och hittade djuret där.
– Mannen saknade sin familj, men jag tycker att han gjorde rätt som åkte till ett nytt land.
– Bilderna från Immigration är bra. Man ser hur mannen har svårt att förstå.
– Det var lätt att förstå när mannen mötte en kvinna som berättade sin historia. Bilderna var bra.
– En ny stad för att hitta mat, bostad, arbete och hopp.
– Det är bra att det finns människor som kan rita bilder så att man förstår utan språk.
Ur lärarsynpunkt…
Boken Ankomsten appellerade verkligen till mina elever och deras erfarenheter av att komma till ett nytt land. Bilderna är fantastiska och ger rikt stoff till associationer och samtal. Alla hade något att bidra med och vi hjälptes åt att sätta ord på de tankar och känslor som väcktes.
Annika (lärare i 7-9b)
Hej Annika! Vilket jättefint arbete du, Yosuf och klassen gjort!! Fina tavlor på utställningen. Insiktsfulla och kloka kommentarer. Hela utställningen var mycket väl värd att se, jag lärde mig massor. Hälsa alla och tacka från mig! vi ses!