Nu har vi börjat läsa och samtala om Shaun Tans bok Det röda trädet. I mindre grupper läser och pratar vi om boken. Vilka tankar väcker boken, vad säger bilderna – absolut mer än tusen ord, enligt många av eleverna. Eleverna skriver sedan ner tankar som dyker upp under läsningen och samtalet, vilket blir en början till ett Venn-diagram. Senare kommer vi att göra en jämförelse med en novell ur Berättelser från yttre förorten av Shaun Tan.
Elever i 9:a skriver ner sina tankar och reflektioner kring boken Det röda trädet.
Eleverna samtalade länge om varför det står ”regret” på ett litet hänglås? Har huvudpersonen valt att låsa in sig själv? Kanske själv valt att inte delta där allt händer? Eller får hon inte? Tänk vad många tankar och funderingar som kan komma upp kring ett ord på ett litet hänglås.
Hon lever under ett moln av ensamhet. Mohammed Addow 9:a
ÄNTLIGEN – elever som oftast inte är så pratsamma vid litteratursamtal i klassrummet har nu börjat dela med sig av sina tankar kring de fantastiska bilderna i Shaun Tans böcker: Det röda trädet och Berättelser från yttre förorten. Böcker som väcker tankar och känslor vilket leder till trevliga samtal.
Cecilia Pertlwieser
Jag håller med dig, ÄNTLIGEN! Bilderboken har funnit sin plats hos äldre elever och jag tycker att det är SÅ BRA. Tänk att man kan samtala länge kring ett litet ord på ett litet lås i en stor bild. Det är så härligt! böcker är utmärkta i de senare skolåren. Jag hade boksamtal om ”Det röda trädet” i en sexan en gång, och det blev lite ängsligt, faktiskt.