Det är förstås inte bara vi på Hjulsta grundskola och Östra Reals gymnasium som är intresserade av ALMA-priset. Här gästbloggar Lili Kapper från Klastorpsskolan om deras Barbro Lindgren-dag:
”Min mamma säger att Barbro Lindgren måste ha träffat mig när hon skrivit böckerna om vilda bebin” säger en 8-åring efter att jag berättat om författaren och visat vilka böcker vi har på vårt bibliotek som Barbro Lindgren skrivit.
Förväntningarna på dagen var stora när 66 elever från 2b, 5a och 5b samlats i ett klassrum för att rustas med förkunskaper innan grupparbeten skulle starta. Vi driver systematiskt sedan fyra år tillbaka projektet ”Yngre lär av äldre” och i denna famn läggs nya specifika projekt och teman. Barnboksförfattaren Barbro Lindgren är den första svenska författaren som vunnit ALMA. Det vill vi gratulera till.
Eleverna lärde sig vad ALMA betyder, berättade vad de kunde om Astrid Lindgren, fick veta hur Barbro Lindgren först fick kontakt med Astrid och vad den äldre Lindgren betytt för årets pristagare.
Jag presenterade böckerna något snabbt och flera kände igen både Vilda bebin och Max. Jag nämnde att Barbro skrev om döden och tog upp de svåra livsfrågorna.
Så berättade jag om en intervju i Svenska Dagbladet där Barbro Lindgren minns tiden då hon skrev Max-böckerna, och pedagoger protesterade med tanke på det fragmentariska språket.
Eleverna tyckte om hennes lite kaxiga reflektionen i tidningen:
– Många lärare tyckte att man inte skulle lära ut barnspråk. Men jag sa att om det är bara jag som gör det, så spelar det nog inte så stor roll, säger hon skrattande.
Och när jag sedan frågade en grupp varför deras brev blev så kort så svarade en fnissande flicka att om det nu är bara deras grupp av alla 16 som skrev ett kort brev då kan det inte göra så mycket. Så sant…
Grupperna spred sig i alla lediga lokaler, läste och reflekterade över texter och bilder. En knappt 8 år gammal pojke sa att boken Gomorron Gud var skriven som en psalm. Sedan vill de andra veta vad en psalm är och jag blev nöjd då eleverna kunde och vågade visa att de måste hjälpas med vissa begrepp. Sedan fick jag veta att man minsann inte stavar ”god morgon” så som den prisbelönte författaren gjorde men att man kan förlåta henne för att hon är lite äldre och alla får göra fel ibland..
Vårt kuvert till Barbro Lindgren med 16 brev och 40-tal teckningar postades. Många teckningar förmedlar en känsla och visar på elevernas egna inre bilder som texten och livserfarenheten format.
I slutet av dagen ordnade vi en fin utställning som övriga klasser på skolan besökte.
Besökarboken vittnar om en viss beundran från både barn och vuxna.
Detta blogginlägg tillägnar jag innerligt och helhjärtat Klastorpsskolans bibliotekarie. Birgitta behövs på alla skolor precis som läsning behövs i stora mängder för alla barn. Läsning är ett fönster ut till den påhittade och verkliga världen men också ett sätt att få världen till våra klassrum, till oss.
På måndag ska vi till Skansen och prisutdelning En bok i världsklass.
Klastorpsskolan har varit med de senaste 6 åren och stått på prispallen tre år. Maya och Linnéa i 5b där jag undervisar bild, teknik och NO har tecknat till Janne Tellers bok ”Om det var krig i Norden”.
En mysig stund i livet avbryts abrupt, krig har flyttat till picknickfilten och allt som är viktigt hänger plötsligt på en skör tråd: kompisar, skola, vård, hem, ens eget rum, fritidsaktivitet, pyssellåda…
Efter prisutdelningen tittar vi på utställningen om Barbro Lindgren.
Kom du också!
Fler bilder kring vår Barbro Lindgren dagen kan ni se på 5a:s facebookssida
Lili Kapper, lärare, Klastorpsskolan Stockholm
Källa:
Svenska dagbladet, 25 mars 2014, artikel av Elisabet Andersson