Vi i förberedelseklass 7-9G har börjat läsa Astrid Lindgren-böcker inför stundande Alma-priset 2015.
Eleverna har lånat och läst olika böcker av Astrid Lindgren hemma. Sedan har de var och en presenterat sin bok muntligt inför klassen .
Vi har gått igenom vad man ska tänka på när man gör en muntlig presentation. Hur börjar man? Hur berättar man vidare om boken, hur avslutar man och vad ska man tänka på angående röst och kroppsspråk. Här är en lathund för arbetet.
Några av eleverna har spelat in sina presentationer på film. Det är tre tjejer som har gått i svensk skola fem månader. Här är filmerna
Maj-Len Öhberg
Hej Christina, Bayan och Dimitra,
vad härligt att se era fina filmer på fredagseftermiddagen! Ni ser säkra och trygga ut där ni står framför kameran, och ni hade alla både innehållsrikt och tydligt språk. Vad mycket ni har lärt er på bara fem månader! Bra böcker har ni läst också… 🙂
/Katarina
Oj vilka bra presentationer och filmer ni har gjort! Ni pratar väldigt inlevelsefullt och tydligt. Man märker att ni älskar Astrid Lindgrens böcker trots att hon skriver på småländska ibland ☺. Jag älskar också Astrids böcker och särskilt dem om Kalle Blomkvist. Hoppas ni kan åka sagotåget på Junibacken någon gång för där finns en fin modell av Emil och Katthult.
Fantastisk! Det är otroligt hur mycket ni kan efter bara några månader i Sverige. Jag lärde mig svenska genom att läsa Emil i Lönneberga högt för min man för 27 år sedan. När han skrattade åt Emils hyss då förstod jag att jag läste rätt :-). BRA KÄMPAT TJEJER!
Fantastisk! Det är otroligt hur mycket ni kan efter bara några månader i Sverige. Jag lärde mig svenska genom att läsa Emil i Lönneberga högt för min man för 27 år sedan. När han skrattade åt Emils hyss då förstod jag att jag läste rätt :-). BRA KÄMPAT TJEJER!
Oj vad ni har jobbat hårt med detta! Det är spännande att höra er berätta om huvudpersonerna i böckerna, och saker de hittar på. Jag blir så inspirerad att göra liknande filmer med eleverna på den skola i Lund där jag jobbar som bibliotekarie. Hoppas att fler i er klass vågar filma sina bokpresentationer.
Många hälsningar
Monika
Oj vad ni har jobbat hårt med detta! Det är spännande att höra er berätta om huvudpersonerna i böckerna, och saker de hittar på. Jag blir så inspirerad att göra liknande filmer med eleverna på den skola i Lund där jag jobbar som bibliotekarie. Hoppas att fler i er klass vågar filma sina bokpresentationer.
Många hälsningar
Monika
helt fantastiskt. Vilken inlevelse och känsla ni har i era presentationer. Tänk att ni lärt er så mycket svenska på så kort tid. Jag är mycket imponerad av era presentationer. Hälsningar
Mina
helt fantastiskt. Vilken inlevelse och känsla ni har i era presentationer. Tänk att ni lärt er så mycket svenska på så kort tid. Jag är mycket imponerad av era presentationer. Hälsningar
Mina
Vad duktiga ni är! Jättekul för mig, som också jobbar tillsammans med nyanlända elever, att lyssna på era proffsiga presentationer!
Vad duktiga ni är! Jättekul för mig, som också jobbar tillsammans med nyanlända elever, att lyssna på era proffsiga presentationer!
Vilka fina presentationer ni har gjort. Det märks att ni gilla Astrid Lindgren. Hoppas ni läser många av hennes böcker. Mina elever i 3B älskar Emil i Lönneberga. De brukar leka ”Sicken blås” när vi har läst Emil och paltsmeten.
Vilka fina presentationer ni har gjort. Det märks att ni gilla Astrid Lindgren. Hoppas ni läser många av hennes böcker. Mina elever i 3B älskar Emil i Lönneberga. De brukar leka ”Sicken blås” när vi har läst Emil och paltsmeten.