Förskoleklassen tolkar och skapar

I förskoleklassen har vi högläsning varje dag så vi har läst väldigt många böcker under läsåret. Under vårterminen började vi läsa böcker från olika Almapristagare eftersom vår bibliotekarie Cilla och jag började berätta om Almapriset och allt vad det innebär att få det.

Då vi använder digital teknik och medier i undervisningen nästan dagligen ville eleverna göra korta filmer på Ipaden. Eleverna behövde träna på att berätta och på att återberätta texter så vi valde tillsammans att eleverna skulle få göra filmer där de läste och berättade om en bok av en Almapristagare. Ulla vår IT-pedagog hjälpte oss och var ett gott stöd.


Vi upplevde som pedagoger att eleverna var stolta över sina inspelningar fast de till en början var blyga. Eleverna ville efter ett tag gärna visa filmerna för klassen och andra. Det gjorde också att de blev väldigt engagerade i Almatemat under läsåret och de såg fram emot utställningen och Almafesten.


Vi kom också på längre fram under vårterminen att vi ville lära oss lite mera om de länder och kontinenter som pristagarna kom ifrån. Det dokumenterade vi genom att placera ut författarna på världskartan som vi själva skapade med målarfärg i smågrupper.

Vi använde Google maps för att se hur länderna ser ut och var de ligger. Vi kopplade sedan det till var vi bor och ritade våra finaste teckningar om Mitt Hjulsta.

Fatma Ayranci

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.