ALMA 2021 – Åk 2 fritidsplanering

Att uttrycka den ”jag är” med olika tekniker, mönster, färger och ord.

För en förändrad värld där barns drömmar får liv…

Att göra: Håller i en ballong/ett paraply och svävar, rita egna ballonger/paraplyer.

Skriva texter för hand först och därefter digitalt.

Mål: Reflektera, samtala, ”min resa” drömmar, fantasier, jag är? Jag önskar att vara? En värld där allt är möjligt? Vilka möjligheter har vi (eleverna)? Vilka hinder finns det i den världen? Vad kan vi göra/förändra för att uppnå ”min resa” ”mina drömmar” med mera…

Eleverna skall få tillfället att beskriva vardagliga händelser för att lösa vardagliga problem/svårigheter. Vidare kommer eleverna även ges möjlighet till att utveckla kreativitet, nyfikenhet och tillit till sin egen förmåga. Vårt ALMA arbetet kommer även uppmärksamma olikheter för att ge eleverna en noggrann uppfattning för olika sätt att vara och tänka på.

 Lektion 1–3: Vi läser boken som vunnit ALMA-priset, och reflekterar över boken. Tillsammans bygger vi upp vår resa.

  1. Vänd spegeln mot dig själv.
  2. Vilka representeras?
  3. Se till att alla elever kommer till tals.

Lektionerna efter kommer fokus att läggas på att starta upp arbetet, tankarna kring ”min resa”. Därefter kommer vi att skapa (rita/måla), tänka ut texter, skriva dem, ren skriva dem, fundera, reflektera, presentera dem för varandra med mera…

Syfte/mål LGR 11:

  • kan göra och uttrycka medvetna etiska ställningstaganden grundade på kunskaper om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar samt personliga erfarenheter,
  • respekterar andra människors egenvärde,
  • kan leva sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen

Språk och kommunikation

  • Samtala, lyssna, ställa frågor samt framföra egna tankar, åsikter och argument om olika områden, till exempel etiska frågor och vardagliga händelser.
  • Samtala om olika typer av texter.
  • Ord och begrepp som uttrycker behov, känslor, kunskaper och åsikter. Hur ord och yttranden kan uppfattas av och påverka en själv och andra.

Skapande och estetiska uttrycksformer

  • Olika material, redskap och tekniker för att skapa och uttrycka sig.
  • Digitala verktyg för framställning av olika estetiska uttryck.

Dilan Kilincalp

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *